Bir Fransız uydu operatörü, Rusya’nın TV propagandasının çevrimiçi kalmasına nasıl yardımcı oluyor?

Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin bir forumda konuşuyor.
büyüt / Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin, 18 Temmuz 2018’de Moskova, Rusya’da düzenlenen 2018 Moskova Şehir Forumu sırasında konuşuyor.

Getty Resimleri | Mihail Svetlov

Rusya 2008’de Güney Osetya’yı işgal ettikten ve güney komşusunun topraklarını fiilen ilhak ettikten kısa bir süre sonra, bir grup Gürcü, Kremlin’den bağımsız bir ses olan yeni bir Rusça televizyon kanalı kurmak için bir araya geldi: Kanal PIK.

Gürcistan’ın kamu yayıncısının yardımıyla, Fransız uydu operatörü Eutelsat ile istasyonlarını Kafkasya’ya ışınlamak için beş yıllık bir anlaşma imzaladılar. 2010 yılında piyasaya sürüldükten sadece iki hafta sonra Eutelsat, PIK’ye üretimlerinin durdurulduğunu bildirdi. Uydudaki yeri, Moskova’nın sıkı bir şekilde kontrol edilen medya sisteminin dayanak noktası olan Gazprom Medya Grubu’na vaat edilmişti.

Kanal PIK o sırada yaptığı açıklamada, destanın “her ikisi de Kremlin’in yazı dizisine bağlı olan Intersputnik ve Gazprom Medya Grubu’nu Rusça konuşan izleyiciler üzerinde fiili bir uydu yayın tekeli haline getirdiğini” söyledi. Kanal PIK, bir yıl sonra başka bir Eutelsat’ta yer aldı, ancak kanal 2012’de zorlandı ve karardı.

On yıldan fazla bir süre sonra, Rusya bir kez daha bölgedeki bilgi hegemonyasını pekiştirmeye çalışıyor. Ve bir kez daha Eutelsat bunu mümkün kılıyor. Ancak iki uydu endüstrisi uzmanı, Ukrayna’nın müttefiklerinin adım atması ve Eutelsat’ı Rusya’nın devlet destekli dezenformasyonuna kıyasla Ukrayna’daki durumla ilgili gerçek raporlara öncelik vermeye zorlama zamanının geldiğini söylüyor.

Denis Diderot Komitesi’nin yarısı olan André Lange, “Bir Fransız uydusunun propaganda savaşında kullanılması normal değil” diyor. Eski bir uydu TV yöneticisi ve Kiev Post’un eski CEO’su Jim Phillipoff, önerileri kabul edilirse “Rus medya dünyasında bir bomba patlayacak” diyor. Diderot Komitesi’nin diğer yarısı.

Phillipoff ve Lange’in Mart’ta oluşturulan komitesinin esasen bir tavsiyesi var: Rusya’nın ana uydu TV sağlayıcılarını Eutelsat uydularından uzaklaştırın ve bunların yerine Rusya’ya bağımsız ve güvenilir gazetecilik getiren kanallar koyun. Phillipoff, WIRED’e verdiği demeçte, “Çabalarımızın nihai hedefi bu – Rus hükümeti tarafından kontrol edilmeyen alternatif medya kanallarını Rus televizyon alanına getirmek” dedi.

Rus televizyonu, Ukrayna’ya karşı savaşta her yerde ve yanılmazdı, Moskova’nın resmi propagandasını görev bilinciyle teşvik ediyordu – ve çoğu zaman dezenformasyon. Uydu TV, özellikle geniş bant bağlantısının zayıf olduğu bölgelerde özellikle önemlidir. Avrupa Konseyi, Rus hanelerinin yaklaşık yüzde 30’unun uydu televizyonu için ödeme yaptığını tahmin ediyor. Phillipoff, ülkenin yaklaşık yarısının evlerinde uydu antenleri olduğunu söylüyor.

Bu antenler, tümü Eutelsat tarafından yönetilen beş uydudan sinyal alacak şekilde geniş çapta kalibre edilmiştir. Doğu Avrupa ve Batı Rusya’nın çoğunu kapsayan 36° Doğu yörüngesindeki iki ana uydu: biri, 36B, doğrudan Eutelsat’a aittir; diğeri, 36C, Rus hükümetine aittir ve Eutelsat’a kiralanmıştır – bu da Rus televizyon operatörlerine yer kiralamaktadır. Diğer üç uydu doğrudan Rusya’ya aittir, ancak Eutelsat tarafından yönetilir ve orta, kuzey ve doğu Rusya’yı kapsar.